1. Isi minyak awal-awal pagi atau malam..bukan sebab penyejatan, tetapi suhu yang rendah membuatkan minyak lebih pekat (apply the contract n expand concept). Elakkan mengisi minyak pada waktu cuaca panas, rugi sebab minyak tu kembang, dan kelikatan kurang.
2. Semasa isi minyak jangan tekan full flow sebab minyak tu jadi cepat meruap.
3. Pastikan tangki kenderaan sekurang-kurangnya separuh penuh sebab kalau kurang daripada separu, ada banyak ruang untuk minyak tu meruap (menjadi gas.. sebab tu bila kite buka tangki, akan ada bunyi gas keluar)
4 .Jangan isi minyak kalau ada tanker minyak sedang isi minyak di station tersebut di ruang simpanan bawah tanah, minyak tu akan berkeladak, mungkin minyak yang masuk ke tangki anda akan kotor, atau tidak elok.
5. Pastikan kabel minyak ditarik panjang.. maksudnya lubang isi minyak berada pada sebelah yang tidak menghadap petrol pump dan elakkan cabel bersimpul bg mengurangkan rintangan pengaliran minyak melalui kabel tersebut.. kalau rintangan makin tinggi maka tekanan pun bertambah, meter minyak disukat ikut tekanan..
Semoga tips-tips ini berguna. Mana yang salah tu mintak maaf la ye.
No comments:
Post a Comment