KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

22 November 2010

Kitab kuno dijumpai di gereja

Seorang penganilis menjumpai satu penemuan yang mengejutkan tersembunyi di loteng sebuah gereja Medford. Hank Pierce pergi ke gereja Universalis untuk menganalisa buku tua yang merupakan sebahagian daripada perpustakaan milik seorang pendita David Osgood yang disimpan selama 300 tahun.

Sebuah buku yang diterbitkan pada 1795 terselit diantara koleksi buku dan catatan sejarah kuno lainnya yang terdapat dalam perpusatakaan gereja tersebut. Pierce mengatakan buku itu berukuran kecil dan berwarna coklat dan menunjukkan seperti kitab ketuhanan. ” Buku itu adalah disimpan sejak akhir revolusi Amerika dan waktu itu merupakan waktu perubahan. Itu merupakan kitab agama dan dia ingin melihat apa yang dikatakan,” ujar Pierce.

Dan pada masa itu kitab suci diterbitkan dan tidak ada seorang muslim pun yang tinggal di Massachusetts, kata Pierre. “Tidak pasti bagaimana pendeta tersebut mendapat kitab tersebut ” katanya.

Pierce mengatakan penemuan yang sangat menarik, kerana penemuan ini menunjukkan bahawa agama Islam telah tersebar di Medford selama lebih dari dua abad. Selain dari kitab fiqah kuno tersebut, Pierce juga menjumpai salinan yang menceritakan serangan suku Indian di Pelabuhan Boston, yang telah diambil dan dibuang.

Alquran

Inilah kitab bertulisan Arab yang dikatakan yang sebenarnya ialah kitab Ilmu Fiqah. Setelah ditanya kepada mereka yang pandai berbahasa Arab, tulisan di atas ialah mengenai niat dan panduan berwudhuk.

No comments: