KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

31 May 2010

Lihatlah Perbezaan Pakaian Pilihan Allah SWT dan Pakaian pilihan syaitan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs109.snc3/15712_100769803295221_100000866058878_18536_3175438_n.jpg

5 Ujian Allah SWT sebagai tanda Allah Mencintai kita

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs306.snc3/28926_123172877705950_100000397150189_185167_356423_n.jpg

1- Senyumlah… Sesungguhnya apa yang bebankan atau menyusahkan kita, adalah untuk membahagiakan kita.

2- Apa yang Allah SWT ambil dari kita adalah akan dianugerahkan di Akhirat kelak.

3- Apa yang Allah SWT menyebabkan kita menangis, adalah kerana Allah ingin melihat kita ketawa di akhirat kelak.

4-Apa yang Allah SWT haramkan untuk kita adalah supaya kita mendapat kebaikkan daripadanya.

5-Apa yang Allah SWT turunkan atau timpakan bala adalah tanda Allah SWT mencintai kita.

Semua mereka yang menerima bala atau ujian Allah SWT, Allah SWT akan arahkan Malaikat untuk menjemput kita di Akhirat kelak dengan FirmanNya :

Sesungguhnya Daku mencintai si fulan kerana Si fulan telah terbukti mencintai Daku.

Berilah 3 perkara yang paling penting dalam hidup anda kepada Allah SWT

http://profile.ak.fbcdn.net/v22942/497/103/n100001091220242_5367.jpg

أروع القلوب قلب يخشى الله

Hati yang paling Indah adalah Hati Yang MenCintai Allah SWT dan Takut kepada Allah SWT.

وأجمل الكلام ذكر الله

Perkataan yang paling Indah adalah Zikir-zikir yang memuji Allah SWT.

وأنقى الحب الحب لله فهو الأساس

Cinta yang paling Murni adalah Cinta kepada Allah SWT merupakan asas kepada segala kebahagiaan

26 May 2010

KHASIAT 10 SURAH DARI AL-QURAN

1-Surah Al-Fatihah mencegah dari kemurkaan Allah SWT.

2- Surah Yasin mencegah dari kehausan pada hari Kiamat.

3-Surah Ad-Dukhan mencegah daripada huru-hara hari Kiamat.

4-Surah Al Waqiah mencegah daripada kefakiran.

5-Surah Al-Mulk mencegah daripada Azab Kubur.

6-Surah Al-Kauthar mencegah daripada perbalahan atau permusuhan.

7-Surah Al-Kafirun mencegah daripada menjadi kafir semasa meninggal dunia.

8-Surah Al-Ikhlas mencegah daripada bersifat munafiq.

9-Surah Al-Falaq mencegah daripada perasaan hasad.

10-Surah An-Nas mencegah daripada terkena penyakit was-was.

Hanya 5 bulan bertamukan Allah SWT daripada usia 70 tahun


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs521.snc3/29676_123923400964231_100000397150189_188292_2835379_n.jpg

Ketahuilah Jika Allah SWT memberikan kamu usia 70 tahun, Bagaimana kamu menguruskannya?

24 telah digunakan untuk tidur.

14 tahun untuk berkerja.

8 Tahun untuk bermain.

6Tahun untuk makan.

5 tahun untuk pengangkutan.

4 tahun untuk bercakap.

3 tahun untuk belajar

3 tahun membaca surat khabar.

3 tahun untuk menonton TV

Untuk solat 5 kali sehari, hanya 5 bulan sahaja kita bertemu dan mengadu kepada Allah SWT.

Apakah susah untuk kita korbankan masa 5 bulan untuk menyembah Allah SWT.

Allah hanya memohon daripada hambanya 5 bulan sahaja daripada umur 70 tahun.

Jika kamu tidak percaya, cubalah hitung sendiri.

25 May 2010

JIKA ISTERI MENANGIS DI HADAPAN MU

Jika isteri menangis dihadapanmu….

“hargai lah ia sblm terlewat…”

Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,

itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…

Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!


Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.

Dia akan menurunkan rasa EGOnya.

Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.

Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam …

Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?

Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”

Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..

Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .

Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..

Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal…

Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…

Sebarkan ini ke SELURUH ISTERI2 yg soleha dan SUAMI2 yang kamu kenal agar mereka tidak lupa bahwa ISTERI mrk begitu berHARGA… Dan sangat berHARGA.

24 May 2010

7 GOLONGAN DILINDUNGI ALLAH PADA HARI KIAMAT

Rujukan Hadis 1:

Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: ” Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan arasyNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya.

1. Pemimpin yand adil;

2. pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT ;

3. seseorang yang hatinya terpaut pada masjid;

4. 2 lelaki yang berkasih sayang dan bertemu dan berpisah kerana Allah SWT;

5. lelaki yang digoda oleh perempuan cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat tetapi dia menolak dengan mengatakan Aku Takutkan Allah;

6. seseorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehinggakan tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya;

7. dan seseorang yang mengingati Allah ketika bersendirian sehinggakan mengalir air matanya kerana Allah SWT. Hadis Riwayat Muslim

Rujukan Hadis 2:

MENINGGAL DENGAN BERPELUH DI DAHI.

Buraidah ibnul Hushaib radhiyallahu’anhu ketika berada di Khurasan menjenguk saudaranya yang sedang sakit. Didapatkannya saudaranya ini menjelang ajalnya dalam keadaan berkeringat di dahinya. Ia pun berkata, “Allahu Akbar! Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

“Meninggalnya seorang mukmin dengan keringat di dahi.” (HR. Ahmad, An-Nasa`i, dll. Sanad An-Nasa`i shahih di atas syarat Al-Bukhari) Rujukan Hadis 3:

MENINGGAL DI JALAN ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA.

Ayam dan telur,siapa lebih dulu?

Soalan mana lebih dahulu ayam atau telur? adalah soalan favourite yang kebanyakannya tidak dapat menjawabnya.

Allah yg menciptakan alam semesta dan semua makhluk di dlmnya dari keadaaan tiada smua tanpa cela. Sama juga dengan haiwan. Semua jutaan spesies hewan yang hidup, atau pernah hdp, di bumi, diciptakan oleh Allah. Burung, mamalia, rusa,helang, paus, dan merak, smuanya diciptakan dari ketiadaan oleh Allah, Allah yang memiliki kemahiran dan pengetahuan tak terhingga.

Dalam penciptaan bumi, Allah menciptakan binatang dan tumbuhan! bukan telur dan biji-bijian.

Quote:
Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas ‘arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakanNya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang, (masing-masing) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam. (QS. Al A’râf, 7: 54)
Quote:
والله خلق كل دابة من ماء فمنهم من يمشي على بطنه ومنهم من يمشي على رجلين ومنهم من يمشي على اربع يخلق الله مايشاء ان الله على كل شئ قدير

Dan Allah telah menciptakan semua jenis hewan dari air, maka sebagian dari hewan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (QS. An Nûr, 24: 45)

Masih banyak lagi surat Qur’an tentang penciptaan haiwan/haiwan ternak (dan tumbuhan).

Wallahualam

20 May 2010

PETUA CANTIKKAN WAJAH & HATI

Tak perlu beli kosmetik yang mahal-mahal. Cubalah petua di bawah.

• Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menetes dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir dan berdo’a.

• Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘bersenam’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh.Lalu berkomunikasi pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

• Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau
telah memperindah kejadianku, maka perindah pula ahlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

• Untuk punya bibir cantik , bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

• Agar tubuh langsing , mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak
sayuran, buah-buahan, dan air putih.

• Untuk mengembangkan diri , sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

19 May 2010

Tips Meredakan Kemarahan Suami

http://www.voa-islam.com/timthumb.php?src=/photos/mumtaz/keluarga-sakinah-bahagia.jpg&h=235&w=355&zc=1

TAK ada rumah tangga yang sepi dari masalah. Tidak ada suami yang tidak pernah marah dan emosi. Meski demikian, seorang istri yang cerdas tahu bagaimana meredam kemarahan suaminya dengan tenang dan penuh kecintaan. Dengan adanya kemarahan, jangan pernah berpikir bahwa ‘sumber’ cinta di antara keduanya telah mengering dan ‘daun-daun’nya telah rontok berguguran.

Kemarahan barangkali merupakan emosi yang paling buruk yang perlu ditangani. Dari waktu ke waktu, siapa pun pernah mengalami perasaan yang kuat ini. Beberapa penyebab umum kemarahan termasuk frustrasi, sakit hati, kejengkelan, kekecewaan, pelecehan, dan ancaman.

Kemarahan suami bukanlah akhir dunia. It’s not the end of the world, but it’s true that is definitely hurt. Menjaga keberlangsungan cinta tergantung pada seberapa besar saling pengertian di antara pasangan suami-istri (pasutri), kepandaian dan kecerdasan sang istri. Kegagalan untuk mengenal dan memahami kemarahan suami berpotensi menggiring Anda ke berbagai problem rumah tangga.

Berikut ini adalah berbagai momen ketika suami marah, dan tips bagaimana seharusnya Anda sebagai istri bertindak:

1. Jika Anda melihat suami Anda marah dan kesal, berusahalah mereda kemarahannya; jangan Anda sambut kemarahannya dengan keluhan mengenai anak-anak atau keruwetan dan keprihatinan rumah tangga. Jangan membantah dengan pertanyaan tentang hal yang tidak mengenakkan kecuali jika dia mengutarakannya. Ingatlah sabda Rasulullah SAW, “Siapa saja istri yang meninggal dunia dalam keadaan suaminya meridhainya, maka dia masuk surga.” (HR. Ibnu Majah).

Setiap kali Anda mengingat hadits tersebut, menyelami dan mempraktikkannya dengan senang dan yakin, Anda akan melihat manfaat yang bakal kembali kepada diri Anda. Pada saat itu Anda akan menikmati rumah tangga bahagia yang jauh dari problematika dan konflik.

…Jika Anda melihat suami Anda marah dan kesal, berusahalah mereda kemarahannya. Jangan membantah dengan pertanyaan tentang hal yang tidak mengenakkan…

2. Ketika Anda melakukan kesalahan dalam suatu pekerjaan, semisal terlambat melaksanakan beberapa tugas domestik karena sibuk berbicara di telepon, dan pada saat itu suami sedang bersama Anda, maka panggillah dia dengan nama yang paling disukainya. Lalu ajukan permintaan maaf dan utarakan alasan keterlambatan Anda menjalankan tugas, sehingga dia merasa bahwa Anda menyadari bahwa tindakan tersebut adalah salah. Bersabarlah dengan ungkapan yang mungkin dilontarkannya kepada Anda. Jika Anda bersabar dan tidak merespons atau mengkritik balik, maka hal demikian telah membuang sebagian kemarahannya. Meminta maaf dapat mendatangkan tawa suami.

Tengoklah bagaimana para istri-istri Rasulullah meminta maaf kepada beliau, meski mereka yang berada dalam posisi marah. Dari Umar bin Khatthab, dia mengatakan, “Kami kaum Quraisy sangat berkuasa terhadap kaum perempuan (istri-istri). Dan ketika kami datang ke tempat orang-orang Anshar, (kami terkejut) karena mereka adalah kaum yang dikalahkan (toleran) oleh istri-istri mereka, maka mulailah istri-istri kami mengambil (meniru) etika perempuan-perempuan Anshar. Kemudian aku bertengkar dengan istriku kemudian dia kembali (meminta maaf) kepadaku, namun aku tidak ingin dia kembali (minta maaf), maka dia bertanya, “Kenapa engkau tidak senang aku kembali kepada engkau? Demi Allah! Sesungguhnya istri-istri Rasulullah SAW kembali (meminta maaf) kepada beliau sekalipun salah seorang di antara mereka marah terhadap Rasulullah dari siang sampai malam hari.” (HR. Al-Bukhari)

3. Jika suami yang marah sedang berbicara, maka jangan sekali-kali Anda menyela. Redakanlah dengan kata-kata lunak dan santun, misalnya, “Aku tahu kamu lelah sekali, maaf sayang aku merepotkan diri,” atau lain sebagainya. Kata-kata seperti ini akan meluluhkan hatinya. Dia akan merasa bahwa Anda memerhatikan diri dan kecemasannya. Dan jangan pula membantah apa yang dikatakan atau diinstruksikannya –jika memang itu baik.

…Jika suami yang marah sedang berdiri, maka ajaklah dia untuk duduk dan berbicaralah kepadanya dengan baik…

4. Jika suami yang marah sedang berdiri, maka ajaklah dia untuk duduk dan berbicaralah kepadanya dengan baik. Dalam Islam kita diajarkan trik-trik mengatasi kemarahan di antaranya adalah jika sedang marah dalam keadaan berdiri maka hendaknya duduk, dan jika sedang duduk hendaknya berbaring, bisa juga dengan mengambil air wudhu agar mendinginkan emosi kita yang sedang bergolak. Atau ajaklah suami untuk bersujud, maksudnya melakukan shalat sunnah. Dalam sebuah hadits dikatakan,

Ketahuilah, sesungguhnya marah itu bara api dalam hati manusia. Tidaklah engkau melihat merahnya kedua matanya dan tegangnya urat darah di lehernya? Maka barangsiapa yang mendapatkan hal itu, maka hendaklah dia menempelkan pipinya dengan tanah (sujud).” (HR. At-Tirmidzi)

5. Berusahalah menenangkannya dan menahan emosi Anda, jika Anda ada di pihak yang benar. Berbicaralah kepadanya dengan cara bijak.

6. Ketika dia marah, Anda jangan menyinggung perasaannya dengan berbagai hal. Anda jangan pernah melakukan segala sesuatu yang dia anggap melecehkan dirinya.

7. Ketika suami marah, jangan sampai dia Anda tinggal tidur sendirian. Setelah Anda pastikan bahwa dia sudah lebih tenang, berinisiatiflah melakoni hal-hal yang bisa mendatangkan keridhaannya. Inisiatif dilakukan oleh pihak yang lebih baik pemahaman agama dan akalnya di antara kedua pihak bertikai, atau siapa yang paling memungkinkan dalam masalah marah dan ridha dari keduanya. Seperti yang dikatakan Abu Ad-Darda` kepada Ummu Ad-Darda`, istrinya, “Apabila aku marah, maka redakanlah kemarahanku. Dan jika engkau marah, aku pun akan meredakan kemarahanmu. Jika kita tidak melakukannya, maka bagaimana kita dapat hidup rukun?”

8. Coba sisipkan humor karena terbukti efektif meredakan kemarahan.

9. Ingatlah bahwa rumah yang dipenuhi oleh cinta, kenyamanan, sikap saling menghargai, saling menghormati, dan kesederhanaan dalam segala hal, lebih baik dari rumah yang dipenuhi makanan lezat serta perabotan mewah namun penuh dengan kekesalan hati dan permusuhan.

10. Jangan mudah cemberut. Upayakan agar Anda selalu tersenyum ceria dan berwajah riang. Dengan demikian Anda bisa memberikan kebahagiaan kepada suami dan menikmati hidup bahagia penuh kedamaian serta kesenangan.

…marah dan emosi adalah tabiat manusia. Kita tidak dilarang marah, namun diperintahkan untuk mengendalikannya…

Demikianlah, marah dan emosi adalah tabiat manusia. Kita tidak dilarang marah, namun diperintahkan untuk mengendalikannya agar tidak sampai menimbulkan efek negatif. Dalam riwayat Abu Sa’id Al-Khudri, Rasulullah bersabda, “Sebaik-baik orang adalah yang tidak mudah marah dan cepat meridhai, sedangkan seburuk-buruk orang adalah yang cepat marah dan lambat meridhai.” (HR. Ahmad).

Semoga tips-tips di atas bisa membantu Anda untuk meredam pasangan hidup Anda, agar dia menjadi orang yang kuat, seperti disinyalir dalam hadits berbunyi, “Orang yang kuat tidaklah yang kuat dalam bergulat, namun mereka yang bisa mengendalikan dirinya ketika marah.”

18 May 2010

SELAMAT HARI IBU



Bagiku setiap hari adalah hari Ibu kerana setiap hari, ibu sentiasa mendoakan ku tanpa jemu.. Selamat Hari Ibu buat semua ibu-ibu di dunia (istimewa buat Ibuku Ramlah binti Abdullah Omar). Terima kasih kerana menyumbangkan zat-zat tubuhmu untuk aku hidup dan tidak membuang ku ke sungai.

Ikan bergigi manusia

Lagi..

10 Perkara Penyebab Allah SWT Mencintai Anda

http://da3yat.com/vb/image.php?u=19104&dateline=1266684903

كيف تجعل الله يحبك؟؟
الأسباب الجالبة لمحبة الله:
1- قراءة القرآن بالتدبر، والتفهم لمعانيه، وما أريد به.
Membaca Al-Quran dan bertadabbur dengannya.
2- التقرب إلى الله بالنوافل بعد الفرائض.
Mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan solat fadhu dan solat-solat sunat.
3- دوامُ ذكرِ الله على كل حال باللسان، والقلب، والعمل، والحال.
Sentiasa berzikir krpada Allah SWT dengan lidah, hatui, perbuatan dan semua cara.
4- إيثارُ محابِّ الله على محابِّ النفس عند غلبات الهوى.
Mengutamakan cinta kepada Allah melebihi cinta kepada nafsu, sehingga cinta tersebut dapat mengalahkan kehendak segala hawa nafsu.
5- مطالعة القلب لأسماء الله وصفاته، ومشاهدتها، ومعرفتها.
Sentiasa mengkaji sfat-sifat Allah SWT dan memahaminya.
6- مشاهدة برِّه، وإحسانه، وآلائه، ونعمه الظاهرة، والباطنة.
Mengakui segala kebaikan dan mensyukuri segala nikmat samada zahir atau batin.
7-إنكسار القلب بكلِّيته بين يدي الله تعالى.
Menyerah segala isi hati kepada Allah SWT.
8- الخلوة بالله وقتَ النزولِ الإلهي؛ لمناجاته، وتلاوة كلامه، والوقوف بالقلب، والتأدب بآداب العبودية بين يديه، ثم ختم ذلك بالاستغفار والتوبة.
Beribadat ketika 1/3 di akhir malam, berdialog dengan Allah SWT, bermunajat, mendengar kata-kata Allah SWT ( al-Quran ) serta beradab dengan sifat ubudiah kemudian menutupkan dengan istighfar dan taubat.
9- مجالسة المحبين الصادقين، والتقاط أطايب ثمرات كلامهم كما ينتقى أطايبُ الثمر، وألا تتكلم إلا إذا ترجحت
مصلحة الكلام، وعَلِمْتَ أن فيه مزيدًا لحالك، ومنفعة لغيرك.
Duduk pada majlis mereka yang mencintai kebenaran dan mempelajari ilmu yang banyak faedah.
10-مباعدةُ كلِّ سببٍ يحول بين القلب، وبين الله عز وجل.
Menjauhkan diri dari segala punca yang merosakkan hati sebagaimana disarankan oleh Allah SWT.
[انظر: مدارج السالكين 3/18 - 19]
اللهم إنا نسألك حبك، وحبَّ من يحبك، وحبَّ العمل الذي يقربنا إلى حبِّك.
وصلِّ اللهم وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.

Petua untuk elak santau


Cerita dari seorang sahabat...

Semalam aku pergi ‘mengeteh’ dengan rakan di sebuah gerai di Kota Tinggi. Oleh kerana parking tempat gerai yang kitaorang nak minum tu penuh, kami parked di depan gerai orang lain dan terus ke gerai yang kami tuju.

Kawan aku berkata, tindakan yang kami lakukan tu mungkin akan menimbulkan kemarahan gerai tempat kami parking kereta tu dan merbahaya jika di lakukan di sebuah daerah di Malaysia ni. ( Nama tempat dirahsiakan) kerana silap-silap boleh terkena santau. Maklumlah orang Melayu ni dah zaman internet pun masih percaya dan mengamalkan benda-benda berkawan dengan jin dan syaitan ini kerana sesungguhnya syaitan sudah bersumpah dengan Allah untuk menghasut anak Adam supaya sesat bersama mereka sehingga hari kiamat. Setan punya setan!


Aku teringat petua orang lama yang mengajar cara untuk mengenal makanan yang dihidangkan depan mata tu beracun (disihir) atau tidak. Untuk dikongsi dengan pembaca isuhangat dan anda digalakkan untuk berkongsi dengan orang lain juga. Ini untuk santau makan, kalau santau angin tak tau pula caranya. Benda ni nak percaya pun susah tak percaya pun susah sebab ramai yang sudah terkena kalau tak takkan ada istilah santau angin dan santau makan ni kan.

Pertama,
Lekapkan kedua tangan anda di kedua belah telinga. Kebiasaannya akan mendengar bunyi angin tetapi jika tidak mendengar lebih baik kita jangan makan.

Kedua,
letak lidah ke langit-langit. Biasanya akan berasa geli tetapi jika tidak berasa geli ada sesuatu yang tak kena.

Ketiga,
Gosok rambut kita dengan tangan, kebiasaannya akan terdengar bunyi geseran rambut dan jika tiada bunyi tersebut semasa kita nak makan, berhati-hatilah.

Ini hanya petua sahaja, korang nak percaya atau tak terpulanglah. Apa pun apa salahnya mengamalkannya kerana mencegah lebih baik dari merawat.

FAKTA @ AUTA?

Fakta ke auta?

Untuk fakta pertama Ibu Alexander pekak adalah benar, boleh try tanya En Google sendiri.

* Pencipta telefon, Alexander Graham Bell, tidak pernah menelefon isteri dan ibunya sendiri karena mereka pekak!

*Karya Pablo Picasso sangat tinggi harganya? tp pada semasa hidupnya, dia sangat miskin sehingga dia sering membuat lukisannya sebagai kayu bakar.

*Kerana putaran bumi, sebuah benda akan lebih jauh bila dilempar ke arah barat

*Di India, manusia secara sah boleh menikahi anjing

*Di abad 16 dan 17 di Turki, minum kopi adalah hal yang melanggar hukum dan boleh dihukuman mati

*Gorila memukul-mukul dadanya karena nervous

*Rekod pembunuhan kedua terbanyak dipegang oleh wanita bernama Countess Elisabeth Bathory- Hungaria (650 mangsa!)

>>Rekod pertama dipegang oleh Behram yg membunuh 931 mangsa!!

*setiap manusia dalam hidupnya rata2 menunggu selama 2 minggu di lampu merah

*Botol/tempat makanan plastik baru hancur setelah 50.000 tahun

*dalam satu bola golf secara rasmi ada 336 lubang2 kecil

*Trend bunuh diri Harakiri di Jepang dipopularkan oleh Kiyoko Matsumoto pada tahun 1933. Setelah dia bunuh diri dengan melompat ke kawah gunung berapi, trend ini diikuti oleh 300 anak muda setelah beberapa bulan selepas itu

*Jika anda kentut secara terus menerus selama 6 tahun dan 9 bulan, anda akan memproduksi gas yang cukup untuk menciptakan tenaga yang diperlukan untuk sebuah bom atom!

*Penjaga pantai paling hampeh iaalah Lorenzo Trippi dari Ravenna, yang membuat 3 orang meninggal dunia dengan cara melemparkan pelampung penyelamat tepat di kepala para mangsa lemas.

*Morihei Ueshiba, pendiri aikido, pernah menakluki dunia sumo dengan menekan lawannya sehingga tak berdaya di lantai hanya menggunakan 1 jarinya!!

*Saat mesir kuno dulu, membunuh kucing bisa dihukum mati

*Di kentuky, AS, anda dianggap melanggar undang-undang jika membawa ais krim di saku baju anda

*Ejakulasi lelaki berkelajuaan 44KM/jam

*ada 9 juta org lain yang sama menyambut ulang tahun yang sama dengan anda.

*Laut yang airnya paling jernih di bumi terdapat di laut Weddell, yang terletak di lepas pantai Antartika, Kutub Selatan.

16 May 2010

PUNCA KEBAKARAN DI STESEN MINYAK

Alatan demo yang diperlukan
1. Kuali sebijik, atau apa-apa bekas yang serupa dengannya
2. 3 keping kad, kad manila pun boleh, tapi jangan pakai kad yang keras
3. 1 gulung kertas foil, (kertas timah)
4. Handphone sebijik..
5. Minyak petrol sikit..

[1.htm]
susun kad macam gambar di bawah

[2.htm]
letak kertas foil tu atas kad tadi,letak petrol sikit

[3.htm]
Suruh sesiapa call anda (letak telefon berdekatan alatan demo)

[4.htm]

Inilah hasilnya...jadi, jangan tak percaya pada amaran yang diletakkan di stesen minyak berkenaan larangan menggunakan telefon bimbit ketika mengisi minyak -

TIPS JIMATKAN PETROL

1. Isi minyak awal-awal pagi atau malam..bukan sebab penyejatan, tetapi suhu yang rendah membuatkan minyak lebih pekat (apply the contract n expand concept). Elakkan mengisi minyak pada waktu cuaca panas, rugi sebab minyak tu kembang, dan kelikatan kurang.

2. Semasa isi minyak jangan tekan full flow sebab minyak tu jadi cepat meruap.

3. Pastikan tangki kenderaan sekurang-kurangnya separuh penuh sebab kalau kurang daripada separu, ada banyak ruang untuk minyak tu meruap (menjadi gas.. sebab tu bila kite buka tangki, akan ada bunyi gas keluar)

4 .Jangan isi minyak kalau ada tanker minyak sedang isi minyak di station tersebut di ruang simpanan bawah tanah, minyak tu akan berkeladak, mungkin minyak yang masuk ke tangki anda akan kotor, atau tidak elok.

5. Pastikan kabel minyak ditarik panjang.. maksudnya lubang isi minyak berada pada sebelah yang tidak menghadap petrol pump dan elakkan cabel bersimpul bg mengurangkan rintangan pengaliran minyak melalui kabel tersebut.. kalau rintangan makin tinggi maka tekanan pun bertambah, meter minyak disukat ikut tekanan..

Semoga tips-tips ini berguna. Mana yang salah tu mintak maaf la ye.

INDAHNYA CIPTAAN ALLAH

Permukaan seperti bulan..ada di Libya



Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

14 May 2010

KASIH IBU

Kasih ibu membaca ke syurga. Tak terbanding pengorbanan ibu kepada kita, walaupun hari ibu dah berlalu, tetapi sebenarnya setiap hari pun adalah hari ibu (mmm..besar jugak budak ni kan?)

http://4.bp.blogspot.com/_DGN_xiM8RO4/S-rLYaPGzKI/AAAAAAAAADM/NRVCQcpegro/s1600/kecik2c.jpg