KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

30 October 2012

Fenomena Pelik Di Tanah Arab


Fenomena geolif atau gambar bumi yang kelihatan dari angkasa sebelum ini menjadi isu hangat di Nazca Lines,Peru. Di Peru pada mulany, ada yang mengatakan gambaran ini dibuat oleh Alien dan ada yang mengatakan hasil jejak pendaratan UFO. Para pengkaji menemui fenomena serupa di Semenanjung Arab, terbentang dari Arab Saudi sehingga Syria.
Hasil teknologi pemetaan satelit dan program fotografi aerial di Jordan, para pengkaji menemui ribuan gambar lingkaran yang berbentuk bulatan. “Roda-roda” ini memiliki corak yang berbeza, namun memiliki satu kesamaan, iaitu lingkaran yang memusat ke tengah. Ukurannya bervariasi, dari selebar 25 meter sehingga 70 meter. Pengkaji-pengkaji yakin gambar ini sekurang-kurangnya telah berusia 2,000 tahun.

“Di Jordan sendiri, kami menemui struktur seperti batu yang lebih banyak daripada Nazca Lines, jauh lebih luas terbentang dan jauh lebih tua,” kata Profesor Sejarah Klasik dan Kuno University Australia Barat, David Kennedy, sebagaimana dikeluarkan di Live Science.
Research Kennedy ini akan disiarkan di Jurnal Ilmu Arkeologi di masa terdekat ini. Kajian ini membentangkan sejumlah keseragaman corak ‘roda’ yang berfungsi bermula sebagai saluran air, perkuburan sehingga sekadar dinding misteri.
Apa fungsinya?
Sejauh ini, belum ada satu pun dari roda ini di buat secara mendalam, yang membuat cara mengetahui tarikh pembuatan dan tujuan pembuatan sukar diketahui. Pengkaji arkeologi yang mempelajarinya sebelum ada aplikasi Google Earth berspekulasi bahawa ini boleh jadi runtuhan rumah atau kuburan. Namun Kennedy menyatakan, tak satu pun penjelasan yang sesuai.
Beberapa roda ditemui hanya sebuah, namun ada yang berkumpulan. Di satu lokasi, berhampiran Oase Azraq, ratusan roda ditemui bersama-sama.
Di Arab Saudi, team Kennedy menemui roda yang memiliki gaya agak berbeza: beberapa tidak beraturan dan sama sekali bukan seperti roda. Ada juga lingkaran yang mempunyai tugu di tengahnya.
Amelia Sparavigna, Profesor Fizik dari Politeknik Turin, Itali , mengatakan kepada Live Science bahawa struktur di Arab ini jelas adalah geolif. Fungsi geolif di Arab ini, kata perempuan peneliti itu, mungkin sama dengan yang ditemui di gurun Nazca yang umumnya sebagai tempat sembahyang atau ritual berkaitan astronomi.
Namun demikian, Kennedy menyatakan roda-roda ini masih merupakan misteri.


Gambaran di Peru

No comments: