KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

21 September 2010

Rakyat Russia memerlukan poligami

isuhangat

Russia sedang menghadapi bahaya demografi. Jumlah penduduk perempuannya jauh melebihi lelaki. Bahkan, dari 145 juta penduduk Rusia, sekitar 10 juta penduduk wanitanya tidak menikah.

Melihat ketidak seimbangan komposisi penduduk itu, tak hairan apabila di negara itu kemudian muncul mengusulkan agar mengamalkan poligami dibuat secara rasmi di negara itu. Vladimir Zhirinovsky, anggota parlimen Russia yang membuat usul tersebut. Dia sudah menyampaikan ideanya itu kepada Presiden Rusia Dmitry Medvedev.

”Di Russia, 30 percent bayi dilahirkan adalah luar nikah. Jika seorang pemuda mendapatkan hak untuk mendaftarkan pernikahannya dengan wanita kedua yang telah melahirkan anak luar nikahnya, tanpa bercerai dengan isteri pertamanya, dengan alasan pemuda tersebut menghormati isteri pertamanya dan tidak ingin rumah tangganya runtuh, maka kami akan turut bertanggung jawab atas keluarga isteri kedua,” cetus Zhirinovsky seperti dikutip oleh berita . ”Kita harus merealitikan status hubungan perkawinan ini.”.

Melalui poligami, Ketua Parti Demokrasi Liberal Russia (LDPR) ini sebenarnya juga berharap agar kelahiran di negaranya boleh ditingkatkan. Sejak beberapa tahun terakhir, Russia dihantui oleh minimumnya angka kelahiran bayi. Keluarga di sana lebih memilih untuk hanya memiliki satu anak dengan alasan biaya hidup yang tinggi.

Kerana itu pula, Zhirinovsky mengusulkan pula agar pemerintah memberikan insentif khas (bonus) sebesar 100 ribu rubel ($3.3 ribu dolar AS) kepada keluarga atau wanita yang mempunyai anak pertama. Saat ini, Russia telah memberikan insentif sebesar 300 ribu rubel untuk setiap kelahiran anak kedua.

Kini, Russia kekurangan lelaki dan lebih ramai perempuan. Usul Zhirinovsky ini sama dengan Perdana Menteri Chechnya, Ramzan Kadirov, yang juga telah mengajukan proposal di’legal’kan poligami di negaranya. Dikatakan bahawa dalam beberapa kali perang, lelaki Chechnya telah berkurang lebih kurang 10 persen. Akibatnya, kini lebih ramai wanita di Chechnya.

No comments: