KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

25 January 2012

Ilmu Itu Milik Siapa?



RENUNGAN BERSAMA DARI AyieBlog.com

Assalamulaikum, segala puji bagi Allah swt yang Maha mengetahui,Maha tinggi, Maha adil serta tidak menyerupai sesuatu , selawat dan salam keatas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w.

Syukur alhamdulillah, akhirnya aku selesai menyertai kursus anjuran adtec kemaman dibawah dana 1malaysia, dimana kursus pembinaan laman sesawang/website menggunakan sumber terbuka, aplikasi joomla.

Kursus dijalankan selama dua hari, bertempat di makmal komputer adtec kemaman, seramai 10 orang menyertai kursus tersebut, aku dan another staff kolej komuniti kemaman mengambil bahagian dalam kursus tersebut.

Banyak perkara baru yang aku belum mengetahwi, selepas mengikuti kursus pembinaan laman sesawang, akhirnya apa yang bermain dalam kotak minda terjawab, dimana walaupun kadang-kadang kita rasa diri kita hebat, ingatlah sehebat mana kita ada lagi hebat dan sepandai mana kita ada lagi pandai, berbalik pada kejadian asal kita dilahirkan dimuka bumi Allah swt.

Ada segelintir manusia yang menghinakan orang lain dengan ilmu dimilikinya, menjadi segelintir manusia sombong kerana tinggi dan hebat ilmunya, ada juga contoh sebaik-baik umat iaitu Nabi Muhammad s.a.w, baginda merupakan manusia pilihan yang amat tinggi ilmunya tetapi baginda tidak menjadikan ilmu yang ada pada dirinya untuk menghinakan orang lain tetapi menjadikan manusia yang hina itu menjadi mulia.

perlu di ingat setiap manusia perlu meletakkan di dalam dirinya bahawa tiap-tiap ilmu yang ada di dalam dada-dada manusia itu sebenarnya adalah milik Allah s.w.t. dan perlu juga yakin bahawa ilmu yang ada di dalam dada kita itu juga adalah milik Allah yang hanya dipinjamkam kepada kita.

Maka apabila akhirat kelak, ilmu yang dulu anda bermegah akan disoal adakah ilmu memberi manafaat buat anda mahupun orang disekeliling anda, perlu di ingatkan suatu hari nanti anda akan disoal Allah swt tiap apa-apa yang dipinjam Allah swt pada anda dimuka bumi??? , masa itu anda jawablah…

Semuga apa dikongsi memberi manafaat buat diri aku,rakan-rakan blogger mahupun silent reader, ingat ilmu itu milik Allah swt… berbalik pada kejadian asal kita, dilahirkan tanpa apa-apa ilmu..

alkurawi : KEPADA SEMUA PENGUNJUNG alkurawi.blogspot.com, KONGSIKANLAH APA-APA ARTIKEL DALAM BLOG INI YG BOLEH MEMBERI MUNAFAAT KEPADA MANUSIA... TAK PERLU MINTA IZIN @ BERI KREDIT KERANA ILMU ITU MILIK ALLAH..

No comments: