KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

05 May 2009

HARI PERTAMA AKU DI BHG. PENYELIDIKAN JAIPk



Semalam 4 Mei 2009, hari pertama aku bertugas di Bhg. Penyelidikan JAIPk setelah ditukarkan dari INTIM. Firtsly aku jumpa KPP Bhg. Penyelidikan A.F. Us. Jamil untuk lapor diri bertugas. Kebetulan pagi semalam perjumpaan KPP dengan semua staf Bhg. Penyelidikan, jadi aku diperkenalkan dengan semua staf dan seorang praktikal di Bhg. tersebut.

Perjumpaan hanya berlangsung kira-kira 15 minit disebabkan KPP ada morning prayer bersama Dato` Pegarah JAIPk. Lebih kurang pukul 9.00 pagi Us. Hafiz ajak aku membuat pemeriksaan di kilang-kilang yang ingin memperbaharui sijil pengesahan halal. Kami keluar berempat bersama En. Hisham (driver) dan Hj. Azhar terus ke lokasi kilang tersebut di menglembu.

Lokasi pertama kami ialah kilang kopi milik pengusha berbangsa cina. Alhamdulillah... sepanjang pemeriksaan kami tiada perkara yang meragukan di dalam proses pembuatan kopi tersebut.

Lokasi seterusnya ialah ke kilang memproses tepung ayam goreng berdekatan dengan lokasi yang pertama tadi. Walaupun persekitaran kilang tersebut kurang memuaskan tetapi masih boleh dipertimbangkan untuk diberikan sijil halal kerana bahan-bahan yang digunakan adalah halal belaka.

Selesai pemeriksaan tersebut kami bergerak ke Kafeteria kilang Carsem di Jelapang. Hasil pemeriksaan mendapati serbuk perasa yang digunakan dalam masakan di kafeteria tersebut tidak mempunyai logo halal dari mana-mana agensi halal seluruh dunia. Kami mengesyaki serbuk perasa tersebut diimport dari Thailand.

Seterusnya kami bergerak ke premis pembungkusan minyak masak. Sijil pengesahan halal yang dipamerkan oleh pengusha tersebut tidak diiktiraf oleh JAIPk mahu pun JAKIM. Mereka mengguna pakai logo Halal dari IFRC (International Food Research Center) milik Konsultan swasta yang tidak lagi diiktiraf. Kami telah memberi amaran kepada pengusha terbabit supaya memperbaharui pengesahan halal di Bhg. Penyelidikan JAIPk atau kami terpaksa bertindak membuat aduan kepada KKDN.

Lokasi kami yang terakhir adalah di Kafeteria Hospital Chinese Meternity. Semua bahan yang digunakan di dalam masakan tidak meragukan kami kecuali mee dan kotiaw yang kami tidak dapat pastikan dari mana pemilik kafeteria tersebut mendapat bekalan. Katanya mee dan kotiaw tersebut halal... so, kami minta tauke tersebut supaya meminta sijil pengesahan halal daripada suplier pembuat mee dan kotiaw dan faxkan kepada kami.

Selepas selesai pemeriksaan tersebut kami pun balik ke pejabat. Sampai di pejabat KPP maklumkan kami dijemput ke rumah MB Perak untuk bacaan Yasin, Doa Selamat dan Solat Hajat untuk keselematan kerana beliau akan menduduki kediaman Rasmi MB Perak. So, aku pun minta kebenaran KPP untuk balik awal sebab nak repair kereta aku yang tak boleh start pagi tadi. Rupa-rupanya bateri kereta aku dah kong. Kenalah tukar bateri baru, tawar punya tawar dapatlah RM170.00 (bateri kering).

Lebih kurang pukul 6.30 ptg aku keluar dari rumah untuk ke rumah MB, anak aku yang sulung menangis nak ikut, so aku pujuk dia nak bawa jalan-jalan. Si Afif anak aku yang sulung ni pantang nampak aku keluar pasti nak ikut. Masa aku bekerja di INTIM dulu kerap juga juga dia ikut aku ke INTIM kerana aku bekerja sebelah malam untuk handle kursus . Nak pergi rumah MB tak kan nak bawa dia pulak.

Sampai kat rumah MB aku tengok punya la ramai orang yang datang, aku terserempak dengan Us. Yusop Husin (Tim. Pengarah JAIPk), Us. Saiful Azizi (Pengetua INTIM) dan Us. Farid (PTA Kg. Gajah), sembang-sembang dengan diorang sekejap sebelum masuk ke dalam rumah MB.

Begitulah ceritanya pada hari pertama aku bertugas di Bhg. Penyelidikan JAIPk. Walau pun bilik, komputer dan kemudahan lain masih belum disediakan, aku dapat merasakan bahawa aku akan selesa dan seronok bekerja di Bhg. ini bersama dengan staf-staf lain yang baik-baik belaka.

No comments: