KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

28 May 2009

KISAH TEMUDUGA AKU

Rasanya dah lama aku tak update blog ni... bukannya apa, sibuk sangat ditambah pula dengan demam baru-baru ni. walau bagaimana pun Alhamdulillah aku dah sihat sikit.

Lega rasanya sebab dah habis interview. Pagi semalam (28/05/2009) sampai ke petang aku berada di Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) di Tronoh kerana menghadiri temuduga Jawatan Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S.41. Boleh tahan juga temuduganya. Ramai calon yang hadir, lebih kurang 66 orang.. Calon dari JAIPk sendiri pun dah hampir 13 orang, sedangkan yang akan dipilih hanyalah sekitar 5 orang untuk mengisi perjawatan di JAIPk.

Jadualnya padat, di sebelah pagi Perasmian Dan Taklimat oleh Tim. Pengarah JAIPk. Lepas rehat ujian IQ test.. punyalah susah soalannya.. ada 40 soalan mesti dijawab dalam masa 45 minit... ada ke patut suruh cari jawapan berapa ekor bilangan ayam dan arnab.. soalannya lebih kurang begini ` ahmad bertanya kepada bapa saudaranya ada berapa ekorkah ayam dan arnab yang dipeliharanya? maka jawab bapa saudaranya ada 50 kepala dan 140 kaki. agaknya bapa saudara ahmad ni mental problem kot atau yang buat soalan yang mental ;-).

Selepas itu kami dipecahkan kepada 8 kumpulan, setiap kumpulan 7 - 8 orang. Kumpulan aku semuanya okey belaka, ada loyar, pengetua MADIWA, guru MRSM, PLKN dan lain2. Panel penilai kumpulan kami ialah Cik Azlina dan Fasilitatornya Us. Bob ( INTIM) dan Us. Zulkhairi (Bhg. Pendidikan). Slot LDK kami diberi satu cerpen yang bertajuk Mencari Watak Diri. Fasilitator minta kami mencari watak yang paling baik dan yang paling jahat dalam cerpen tersebut.

Selepas selesai dibentangkan kami berhenti rehat dan dan masing2 mencabut undi untuk memilih tajuk bagi pengucapan awam. Lepas makan tengahari dan solat zohor slot pengucapan awam diadakan dan tajuk yang aku dapat ialah Keseronokan Bekerja.

Selepas itu slot hafazan Quran, kami dikehendaki membaca surah Al-Fatihah dan Al-A`la. Lepas tu ujian bertulis surah Al-A`la tadi dalam lima ayat sahaja.

Selepas berhenti rehat dan solat Asar ada lagi ujian yang terakhir iaitu ujian fizikal. Kena tekan tubi, berlari, melompat dan sbgnya. Jam 6 lebih baru selesai semuanya.

Samada aku terpilih atau tidak itu adalah ketentuan yang maha Esa, aku pasrah dan menerima apa jua ketentuannya. Sekiranya aku tidak terpilih sekalipun, aku tetap bersyukur kerana sekurang2nya aku telah mempunyai pekerjaan bagi mencari rezeki yang halal untuk menyara keluargaku jika nak dibandingkan dengan mereka yang menganggur di luar sana.

Terima Kasih Ya Rabb

No comments: