KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

10 October 2009

DURIAN APA NI?






Durian adalah raja buah rakyat Malaysia. Tak taulah kalau orang di seberang sana yang marah saya claim begini huhu.

Durian ni pun ada banyak jenis. Biasanya orang kita panggil durian kampung, durian kahwin (D101, D24 etc) dan durian Siam. Durian Siam baunya kurang, durian kahwin atau klon baunya ada juga tapi rasanya biasanya sedap tetapi mahal manakala durian kampung baunya kuat dan rasanya ada yang sedap ada yang kureng harganya bergantung kepada musim.

Durian ni harganya turun naik. Masa ada musim harganya boleh jatuh mendadak manakala bukan musim durian tiba, biasalah sampai ada yang RM20 sekilo.

Beli durian ni pun kira macam nasib juga. Ada yang harga murah tetapi puas hati dan ada yang beli harga mahal tapi time nak makan kat rumah macam hampeh. Macam anak dara juga tak semestinya harga hantarannya mahal, isinya baek juga. hehe

Kalau diperhatikan penjual durian biasanya akan mengetuk dulu buah durian apabila kita nak demo isi dalamnya. Ada kawan saya cakap apabila durian ni diketuk secara tidak langsung isinya akan jadi lembik tempat yang diketuk tu. Teknik meniaga tu.

Tapi kalau dah pokok durian berbuah macam gambar ni, confirm harga durian akan jatuh gila-gila..jangan tanya di mana pasal aku pun tak tahu.

No comments: