KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

28 March 2009

KENANGAN SEBAGAI GURU DI EHYA ASSHARIF





























Gambar ini mengingatkan aku semasa mengajar di Maahad Al-Ehya Assharif. Inilah sebahagian anak2 muridku. Hampir 3 tahun aku mengajar diorang dan selama 3 tahun itulah banyak kenangan manis aku bersama mereka.
Aku mengajar mata pelajaran tajwid, pendidikan islam dan tasmi` al-quran. Aku rasa takde sorang pun yang tak pernah kena rotan dengan aku, semuanya pernah aku rotan tak kira lelaki atau perempuan.
Hari pertama kalau tak menghafal kena berdiri sampai habis kelas, hari ke 2 kalau tak hafal juga aku rotan, dan hari ke 3 kalau tak dapat juga aku jemur tengah panas, itulah antara denda yang aku kenakan kepada murid2 aku.
Masa mengajar dulu aku bukannya garang sangat cuma tegas je, lebih2 lagi hal yang berkaitan dengan disiplin, sebab aku nak tengok anak murid aku berjaya lebih daripada diri aku sendiri. Sering kali aku berpesan kepada diorang kalau pelajar lain buat salah aku bagi 1 rotan tapi kalau anak murid aku sendiri yang buat salah aku bagi 2 rotan sebab mereka adalah orang yang menghafal Al-quran mesti menjadi contoh yang baik kepada pelajar lain.
Alhamdulillah... berkat rotan aku itulah aku dengar kabor ramai antara anak murid aku yang dah berjaya... ada yang jadi engineer, doktor, bisnesman, technician, ilmuan, cendikiawan dan macam2 lagi, yang penting takde yang jadi tak ketahuan.
Peristiwa yang paling menyedihkan aku ialah ketika terpaksa berpisah dengan diorang sebab aku nak sambung belajar kat Mesir. Maklumlah dah 3 tahun bergaul dengan diorang, aku dah anggap diorang macam anak2 aku sendiri. Walaupun aku masih bujang ketika itu tapi aku minta diorang panggil aku ayahanda. Ramai yang hantar aku pergi KLIA termasuk guru2 yang rapat dengan dengan aku, antaranya yang masih aku ingat ialah muammar, mamduh, wafir, ab, afirah, fasihah dan ramai lagi.
Terima kasih kepada murid2ku semua kerana memberi semangat kepada ayahanda untuk menuntut ilmu.
Terima kasih kepada rakan2 seperguruan yang masih mengingatiku.
Terima kasih kepada Ayahanda, Bonda serta keluarga yang membesarkan ku dengan penuh kasih sayang.
Terima kasih kepada teman2 yang mengenaliku.
Terima kasih kepada isteri dan anak2 ku kerana memahami dan menyayangiku.
Terima kasih yang tak terhingga ku lafazkan kepada yang Maha Esa, tuhan yang mencipta dan menghidupkanku di dunia ini, memberi peluang kepadaku untuk melihat keindahan alam ciptaanNYA.
Hanya kepadaMu aku beriman dan berserah diri.

No comments: