KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

13 March 2009

MINGGU YANG MEMENATKAN

Minggu ini adalah minggu yang amat memenatkan aku.. Terpaksa handle 3 kursus berturut-turut..

1. Bermula dengan Kursus Pemahaman Tahap Kecekapan (PTK) untuk pegawai-pegawai Jabatan Agama Islam Perak Gred S pada 10-12 Mac 2009 (Selasa-Khamis)

2. Diikuti pula dengan Kursus Pengajaran Dan Pembelajaran Berkesan (P&P) untuk guru-guru Tahfiz pada 13-15 Mac 2009 (Jumaat-Ahad)

3. Disambung lagi dengan Kursus Teknologi Maklumat (ICT) pada 16 Mac 2009 (Isnin-Rabu)

Itulah rutin tugas aku sebagai Pegawai Latihan dan Penyelaras kursus. Itu pun kadang-kadang orang melihat dan mengatakan kami tidak ada kerja di INTIM.

Semua kursus terpaksa dihandle dari A sampai Z sebab tak cukup kakitangan. Bermula dari deal dengan penceramah, menaip surat kepada penceramah dan peserta, buat sijil peserta hinggalah tamat kursus. Lepas kursus nak kena buat laporan pulak.

Mujurlah tahun 2009 ni ada PA baru masuk, tak lah membebankan sangat sebab kerja-kerja fotostat bahan kursus dan masukkan bahan dalam fail kursus, tampal stem surat untuk peserta dan penceramah diserahkan kepada PA. Kalau tak.., dulu aku yang kena buat semua tu.

Masa Kursus PTK ramai peserta yang marah kat aku disebabkan ada peserta yang tak dapat sijil. Aku hanya menurut perintah sahaja. Pengetua arahkan peserta yang tak mencapai kehadiran kursus sebanyak 90 % tidak akan diberikan sijil. Sebab itulah sijil diorang aku tak sediakan, takkan nak langgar arahan Pengetua pula. Kita kena patuh pada arahan ketua selagi mana arahan tersebut tidak melanggar syariat.

Hari ni kursus P&P, slot malam ni diisi oleh Y. Bhg Dato` Syeikh Mohamah Nor bin Mansor Al-Hafiz selaku pengarah JAIPk. Beliau adalah guru aku merangkap pengetua semasa di Tahfiz Negeri Perak dulu. Masa tu beliau menjawat jawatan sebagai Imam Besar Masjid Negeri Perak. Dialah guru yang amat aku kagumi dan hormati. Dengan ucapan dan amanat dari beliau tadi membuatkan aku rasa hilang penat. Syukran Kathiran Ya Syeikhul Kiram.

Selepas beri taklimat kepada peserta kursus tadi, zaujah aku call, bagitau anakku afif yang berusia 3 tahun tu demam. Sebenarnya dari semalam lagi dia dah tak berapa sihat. So, tak sempat nak supper dengan peserta, aku bergegas balik rumah. Singgah kat Restoran Pakwan di manjoi belikan kotiaw untuk zaujah aku. Kemudian singgah pulak kat 7 eleven di Silibin beli cool fever untuk afif. Sampai rumah aku tengok afif dah tidur. Zaujah aku pulak nampak letih kerana melayan karenah anak-anak aku. Maafkan baba umi sebab minggu ni baba busy sangat, terpaksa serahkan tanggungjawab menjaga anak-anak sepenuhnya pada umi. Maafkan baba, okey...Baba harap umi faham.

Panas sangat badan afif malam ni, rupanya dia tak mau makan ubat kata zaujah aku. Kesian pulak aku tengok si afif ni, dah la badannya kurus makan pun tak mau. Aku pun kejutkan dia untuk makan ubat, terpaksa tipu dia, masukkan ubat dalam botol scott emulsion. Kalau afif tau ubat demam dia takkan makan.

Aku suapkan kotiaw tapi afif makan sikit je.. biasalah tu dah demam mana ada selera nak makan. Aku pun bancuhkan susu sambil pujuk dia untuk tidur. Bila semua dah tidur aku pun taiplah cerita ni untuk dimasukkan dalam blog aku, korang pun baca, habis cerita… aku dah ngantuk nak tidur, esok kalau panjang umur kita jumpa lagi. Wassalam…

No comments: