KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

11 March 2009

TERINGAT MASA BELAJAR DI MESIR

Teringat aku semasa sedang belajar di mesir.. sungguh indah saat itu. Teringin sangat nak pegi sekali lagi, tapi kali ni nak bawa isteri dan anak-anak, nanti boleh tunjukkan pada anakku si afif & aliya tempat baba diorang belajar. Bukannya apa... nak bagi semangat pada diorang supaya belajar bersungguh-sungguh hingga dapat menjejakkan kaki ke negara orang. Banyak berjalan luas pandangan dan pengetahuan. Inilah peluang keemasan untuk mengkaji, melihat dan memahami budaya dan negara orang. Allah mencipta manusia itu berlainan bangsa, agama dan berbagai warna kulit.

Aku sangat-sangat bersyukur kepada Allah kerana memberi peluang kepada ku untuk menjejakkan kaki ke bumi Mesir yang lebih dikenali sebagai "Ardhul Kinanah" (tempat lahirnya Para Anbiyak) tetapi perlu diingat bahawa dalam masa yang sama juga bumi Mesir adalah tempat lahirnya manusia yang menentang Allah yaitu Firaun, bahkan Firaun sanggup mengaku dirinya sebagai tuhan. Jadi barang siapa yang pergi ke Mesir kerana nak mencari kabaikan pasti akan mendapat kebaikan, dan jika ingin mencari kejahatan pasti akan mendapat keburukan.




Sempat lagi main bowling sebelum imtihan.









Sedang mencuba tarbus untuk dibawa balik ke malaysia.

Piramid
Firaun yang mengaku sebagai tuhan akhirnya mati juga. Diberikan berbagai nikmat oleh Allah tetapi tidak bersyukur malah menentang Allah. So, janganlah kita sombong sangat apabila diberikan kekayaan, pangkat dsbnya. Itu adalah ujian untuk kita.



Ni gambor masa kurus dulu sebelum kahwin, pinggang saiz 32... sekarang dah 35 :








Piramid dan sphinx atau Abu hol


Ramai pelancong dari luar negara.

Syeikhul Azhar tak berapa suka student Azhar melawat piramid ni, kata mereka buat apa nak pegi tengok tempat orang yang menentang Allah, lebih baik pergi ziarah maqam para Awliya` dan orang soleh dapat juga pahala. Memang ada kebenarannya kata-kata tersebut.


Tengah makan KUFTAH antara makanan popular di Mesir.. teringin pulak rasanya, maklumlah dah 3 tahun terbiasa makanan sana.

No comments: