KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

11 March 2009

LATAR BELAKANG PENDIDIKAN



Dilahirkan pada 2 Januari 1975 di Kg . Jemerang Star Batu Kurau, Perak dalam keluarga yang sederhana kepada pasangan Kariah @ Zakaria bin Mohamad dan Ramlah binti Abdullah Omar. Ayah lebih dikenali sebagai Pak Anjang Kria hanya bekerja kampung dan disegani sebagai guru silat Gayung Fatani manakala ibu adalah suri rumah sepenuh masa.. Anak bongsu daripada 8 orang adik beradik.

Berketurunan Melayu Pattani.

Mendapat pendidikan awal di Sek. Ren. Keb. Kg. Gudang.

Tamat Darjah 6, menyambung pengajian di Sek. Men. Dato` Kamaruddin Batu Kurau kelas 1 Perdagangan 1 (1P1).

Kemudian pada tahun 1989 memasuki sekolah Maahad Al-Ehya Assharif, Gunung Semanggol, Perak sehingga tahun 1995. Maahad Al-Ehya Assharif pernah di gelar oleh penjajah sebagai “ Dangerous From Mauntain” (Bahaya Dari Gunung) kerana sekolah tersebut banyak melahirkan cendikiawan dan ulamak termasuklah lahirnya parti Hizbul Muslimin yang telah ditubuhkan oleh Almarhum Ust. Abu Bakar Al- Baqir yang pengasas sekolah tersebut.

Tahun 1996 hingga tahun 1999 melanjutkan pengajian di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Negeri Perak di Masjid Negeri Ipoh.

Setelah mendapat Diploma Tahfiz Al-Quran dan Qiraat daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), ditawarkan oleh pihak Maahad Al-Ehya Assharif untuk menjadi Guru Tahfiz di sekolah tersebut hampir 3 tahun.

Pada tahun 2001 melanjutkan pengajian di Maahad Qiraat Al-Azhar,Shoubra Mesir (Unuversiti Al-Azhar)dalam bidang Takhassus Qiraat selama 3 tahun.

Seringkali merantau ke Jerman, London Dan Amsterdam untuk bekerja bagi menampung perbelanjaan pengajian tiap kali tibanya cuti semester di Mesir.

Tamat pengajian pada tahun 2004 dengan segulung Ijazah Sarjana Muda (kepujian).

Kembali ke tanah air Malaysia dan berkhidmat sebagai Penyelia KAFA (sambilan) di Bhg. Pendidikan JAIPk dari Ogos 2004 hingga Oktober 2005.

Mendapat tawaran menjadi Imam (kontrak) di Masjid Muhibbuddin Shah, Jln Hospital Ipoh sehingga 31 Disember 2005.

3 Januari 2006 dilantik sebagai Pen. Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S 27 dan ditempatkan di Institut Tadbiran Islam Perak (INTIM) sehingga sekarang.

No comments: