KALAU LAWATI TOLONG SIGN GUEST BOOK YE

17 August 2011

[ Resepi | Kek Gula Hangus (^_^)v ]

Bahan-bahan nak buat Kek Gula Hangus adalah seperti berikut :

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 sudu kecil soda bikarbonat
4 biji telur
2 sudu besar mentega

cara-cara nak buat Kek Gula Hangus

pertama - masak gula dengan api sederhana hingga hangus. ala-ala macam nak buat caramel. apabila gula dah cair, masukkan 1 cawan air dan masak lagi. kacau selalu supaya gula tak melekat. kemudian masukkan mentega dalam cairan gula tersebut. sejukkan cairan gula hangus ni dan ketepikan dahulu.

kedua - pukul telur hingga betul-betul kembang dan pekat. tipsnya, bila dah berbuih dan terasa telur tu macam ringan je, maknanya dah kembang lah tu. hehehe

ketiga - masukkan susu pekat dalam adunan telur tadi. pukul sekali lagi hingga sebati. kemudian masukkan tepung + soda bikarbonat. pukul lagi hingga betul-betul sebati.

keempat - masukkan cairan gula hangus yang dah sejuk tadi ke dalam adunan. pukul hingga sebati dan adunan akan berubah warna keperangan. kemudian boleh terus masukkan dalam loyang. kalau loyang 4 segi lagi cantik. hehehe. lepas tu perap adunan lebih kurang 3-4 jam untuk wujudkan sarang dalam kek tu nanti.

kelima - lepas dah perap tu, bakar dengan api yang sederhana 160-180 darjah celcius selama 1 jam. kalau nak tau kek dah masak ke belum, try cucuk dengan pisau. kalau pisau tu bersih je maknanya kek sudah masak.

dan... inilah hasilnya. nampak tak sarang yang terbentuk dalam kek ni? cantik je kan? hehehe

SELAMAT MENCUBA!

No comments: